Hvornår du ikke skal give rabat
Rabatter og prisfald er effektive måder til at øge salg, omsætning og nå ud til flere mennesker, men som du måske har læst tidligere her på bloggen, så kan rabatter skabe en negativ trend for din virksomhed og dine produkter.
Ved ofte at give rabat, lærer du dine kunder at det ikke kan svare sig at give fuld pris for dine produkter. De lærer nemlig hurtigt, at de kan vente med at købe til der er rabat eller udsalg. Det resulterer i svingende salg igennem året og en mindre og mindre profit-margin. Men det er ikke rabatternes skyld i sig selv – du skal bare lære hvordan du kan bruge dem godt.
Rabatter der skjule problemer
Mange virksomheder bruger rabatter som en hurtig løsning til at øge deres lave salg. Det er lidt ligesom at tage smertestillende – det hjælper lige nu og her, men det gør ikke noget ved det egentlige problem.
Rabatter mister deres virkning over tid, og for at få den samme ønskede virkning hver gang, sættes priserne lavere og lavere ned. Det er en hård cyklus der kan skade en virksomhed permanent, hvis man lader det stå til.
For at undgå dette, skal man sikre sig at rabatterne ikke bliver brugt til at skjule andre problemer.
Dårlig lagerstyring
Den mest almindelige årsag til hyppige rabatter er dårlig lagerstyring. Det er svært at forudse efterspørgslen. Selv store virksomheder har udfordringer med det og mister massevis af penge af den årsag. Selvom man ikke kan løse problemet fuldstændigt, kan man dog styre det. Her er to af vores bud:
Forbedring af forsyningskæder
De ekstra varer på lageret er ofte et resultat af rigide forsyningskæder med lange behandlingstider og store ordremængder. I stedet for at give rabat på de usolgte varer, bør du undersøge om du kan gøre dine forsyningskæder mere fleksible og bedre til mindre ordrer.
Prognoser med Excel
Det er ikke en præcis videnskab at estimere efterspørgsel, men med den rette teknik kan man nå rigtig langt med velinformerede bud på hvor meget du bør have på lager hver måned. For at lære mere om at lave prognoser på dine salg, bør ud læse “Salgsprognoser med Excel”.
Dårligt sælgende produkter
Et andet problem som virksomheder ofte prøver at løse med rabatter er dårligt sælgende produkter. Rabatter vil ikke skabe en reel efterspørgsel efter produkter der ikke passer i det konstant skiftende marked. I stedet er det værd at undersøge hvad der skaber den lave efterspørgsel og om det er lige nu efterspørgslen mangler, eller om det vil være et længerevarende problem.
Hvis det er en kortsigtet nedgang i efterspørgsel, kan det være en god idé bare at sælge færre produkter til en højere pris, og vente på at efterspørgslen stiger igen.
Hvis det er et længerevarende problem, bør man overveje at finde en opdateret version eller et helt nyt produkt at sælge i stedet. Når du har fundet en løsning på det langsigtede problem, kan du tænke på den korte bane – f.eks. give rabat og sælge resten af de ældre eller dårligt sælgende produkter.
Manglende kreativitet
Rabatter er også en måde at få opmærksomhed på, og det kræver meget lidt kreativitet og næsten ingen indsats. Derfor falder mange i fælden og har rabatter og udsalg som deres primære, eller måske endda eneste, markedsføringsstrategi. I nogle industrier fungerer det, men de fleste virksomheder kan drage fordel af at være mere kreative.
Har du brug for inspiration? Læs vores indlæg “Hvad skal min virksomhed poste på sociale medier? 8 eksempler og råd”.