Oprettet den 4.1.2021
Opdateret den 2.6.2022

Hvad er remarketing, og hvordan kan det hjælpe din virksomhed?

Ved det sidste besøg sagde dyrlægen til Peter at hundens konstante kløen var forsaget af flåter, og at almindelig shampoo mod flåter burde ordne problemet. Peter gik på nettet og ledte efter shampoo til sin hund og fandt til sidst to mærker, men han blev afbrudt i sit køb. Dagen efter ser Peter en annonce for ét af mærkerne og køber deres produkt på stedet. Han satte pris på belejligheden og købte det første han så. 

 

Ovenstående er efterhånden blevet til en almindelig rejse for mange køb på nettet. Annoncen Peter så var en remarketing kampagne. Pga. Internettet og måden det påvirker vores indkøbsvaner er remarketing for mange virksomheder blevet til et nødvendigt værktøj til at få nye kunder. For at få et fuldt overblik over remarketings effekt, skal vi se på hvordan vores indkøbsadfærd har ændret sig med tiden. 

 

Shopping i en digital tid 

I 2007 estimerede man at en gennemsnitlig person så i omegnen af 5.000 annoncer på en dag. I 70’erne var det blot 500. Vores eksponering for annoncer er vokset enormt takket være sociale medier og online reklamer. Det store skift har ændret vores købsadfærd på 4 måder: 

  1. Flere muligheder. Kunder har i dag et væld af muligheder at vælge imellem, og de har ikke travlt med at købe noget eller tage en beslutning. 
  2. Flere distraheringer. Pga. de mange valgmuligheder bliver nutidens forbruger nemt distraheret. 
  3. Mere information. Takket være internettet kan forbrugere selv finde information og fakta, så de ikke behøver forlade sig på slogans og reklamer. 
  4. Mindre tillid. Da der er mange falske annoncer på internettet, er forbrugerne blevet mere forsigtige når de køber ting på nettet. 
     

På grund af disse ændringer er købsprocessen ikke længere simpel, som den var dengang man købte hvad man så. Det estimeres at det tager op til 7 interaktioner med en virksomhed før en forbruger gør et køb og bliver kunde. Kort sagt, så er det ikke nok at vise en annonce og forvente at folk strømmer til for at købe ens produkter. Virksomheder skal bruge mere tid på at opbygge tillid, og det er her remarketing kommer ind i billedet. 

 

Hvad er remarketing? 

Remarketing bliver nogle gange også talt om som “retargeting”. Det er en måde at nå ud til folk som allerede har vist interesse for virksomheden. Det kan være så simpelt som et besøg på hjemmesiden eller mere komplekst som målretning gennem Facebook. Vi har alle set annoncer fra en hjemmeside vi har besøgt poppe op for nyligt, når vi er på sociale medier eller browser på nettet. De mest udbredte platforme for remarketing er Facebook og Google. I de fleste tilfælde bruger virksomheder begge platforme for at blive vist forskellige steder. For at bruge remarketing skal man installere et stykke kode i sin hjemmeside eller webshop. Med den kode kan du vise annoncer til folk som allerede har besøgt din hjemmeside igennem en anden kanal. 

 

Hvordan kan remarketing hjælpe din virksomhed? 

Vi har allerede talt om hvordan forbrugeradfærd har ændret måden vi opbygger tillid: Ved at vise flere annoncer og have mange interaktioner med den samme person. Remarketing hjælper os igennem de ændringer fordi vi kan målrette annoncer til specifikke individer, hvilket gør marketingindsatsen mere effektiv ift. omkostninger. Men remarketing kan også forbedre dine annoncer og gøre dine kampagner og beskeder mere relevante. I sidste ende skulle det gerne hjælpe din omsætning på vej.

 
Annoncér overfor de rette personer 

Jo bedre vi er til at vise vores annoncer til de rette mennesker, jo mere omkostningseffektive er vores marketing. Imens remarketing ikke kan hjælpe os med at finde nye kunder, kan det hjælpe os med at spare penge ved kun at målrette annoncer mod dem der allerede har vist interesse for virksomheden. Vi kan øge effektiviteten endnu mere ved at segmentere vores besøgende i mindre grupper på baggrund af hvor meget interesse de har vist og hvor. For eksempel kan vi vise annoncer kun til folk der har besøgt vores hjemmeside 5 gange og tilføjet et produkt til indkøbskurven. Dette viser et højt niveau af interesse, som vi kan målrette i vores remarketing kampagne. 

 

Annoncér på det rette tidspunkt

Opmærksomhed er en luksusvare for virksomheder i disse dage, og købsprocessen bliver let afbrudt af en million forskellige ting. Kort sagt, så er det ofte ikke det rette tidspunkt for kunden at gøre et køb på. Remarketing kan hjælpe forbrugere med at huske deres køb senere samme dag, uge eller måned. 

 

Send det rette budskab 

Det rette budskab til den rette person på det rette tidspunkt er den gyldne situation vi stræber efter i moderne marketing. Som sagt tillader remarketing os at segmentere vores besøgende i mindre grupper. På den måde kan vi også skabe mere relevante og fangende budskaber. Et eksempel kan være en hjemmeside der sælger møbler. En forbruger leder efter stole og falder over din hjemmeside. I stedet for at vise en annonce for senge, skabe eller andre møbler, kan vi vise en annonce for de stole forbrugeren havde set på. Det gør annoncen mere relevant, men vil også koste mindre end bred annoncering. 

 

Internettet og sociale medier har skabt større og mere intens konkurrence og flere distraheringer for den moderne forbruger. Det har skabt et skift i måden vi køber ting på, hvor forbrugere er længere tid om at købe og er mere kræsne når det kommer til online shopping. Remarketing er en god måde at indfange potentielle kunder, der ikke gennemførte et køb eller har vist stor interesse. Det er et godt værktøj til at opbygge tillid på en omkostningseffektiv manér.