Tjekliste til at få din virksomhed godt ind i det nye år
Over vinteren oplever mange små og mellemstore virksomheder at aktivitetsniveauet daler. Stilstanden på markedet kommer ofte efter en højsæson med jul og udsalg.
Perioden efter jul kan være svær at tackle for en lille eller mellemstor virksomhed, men du kan vende det til en fordel. Her er nogle tips, til hvordan du håndterer denne periode og får det bedste ud af det i forhold til din virksomhed.
- Opdater dine online anmeldelser
Hvis du har haft en god salgsperiode, er nu et tidspunkt til at bede dine kunder om at give dig feedback. Gør det nemt for dine kunder at skrive en anmeldelse eller dele deres oplevelse med dig og andre.
Dette træk vil være en mulighed for at identificere din virksomheds styrker, men kan også give dig et praj, om hvilke områder du kan forbedre.
Hvis du arbejder med detailhandel, er perioden efter jul normalt forbundet med gavebytteri og varereturnering. Benyt dig af lejligheden til at tale med kunderne og finpudse dine produkter. Når du har undersøgt tingene og indført ændringer, kan det være, at der fremover bliver færre returneringer. Det er det resultat, vi regner med!
- Planlæg det kommende år
Bare fordi det går langsomt i branchen, betyder det ikke, at du også skal sætte tempoet ned! Drag fordel af, at der ro på, og forbered dig på det kommende år. Her er nogle områder, du kan arbejde på i denne periode:
•Opsæt nye målsætninger
•Lav indhold på forhånd
•Læg budget
•Få nye idéer.
- Lancer en ny service eller et nyt produkt, eller lav en servicepakke eller en produktpakke
De rolige perioder du oplever nu, giver dig rig mulighed for at afprøve nye ting. Da de almindelige opgaver måske ikke er så krævende som sædvanligt, kan du introducere noget nyt til dine kunder. Nogle virksomhedsejere overvejer:
•Nye produkter
•Nye serviceydelser
•En udvidet eller ny version af noget, du allerede tilbyder
•Lægge serviceydelser eller produkter sammen i en mere rentabel pakkeløsning.
Det er en tidskrævende proces at lancere nye produkter eller ændre eksisterende. Brug den ekstra tid til at udvikle dette område. Tjek, om du har mulighed for at dække et af dine kunders behov, overvej hvordan dette produkt kunne markedsføres, og hvad din indtjeningsmargen ville blive.
Tænk over at nye tilbud kan føre til øget salg.
- Vis din taknemmelighed
Eftersom de seneste par uger har været meget travle, kan du benytte lejligheden til at kontakte dine mest loyale kunder. Tak dem for at støtte op om din forretning. Sammensæt et specialtilbud eller et eksklusivt tilbud til disse kunder.
Kunder der har været trofaste i årets løb vil sætte pris på det.
- Indfør ændringer
Nytår anses af mange for at være en ny begyndelse. Hvis du havde tænkt dig at lave dit brand om eller indføre en ny stil i forbindelse med dine indlæg på de sociale medier, er nytåret et godt tidspunkt. Ændringerne vil blive bemærket og opfattet positivt af dine følgere. Netop fordi de fleste mennesker forventer ændringer i starten af det nye år.
- Hold humøret oppe
Det kan ofte være demotiverende at opleve, at salget ikke lever op til forventningerne. Sørg for, at dine forventninger matcher dine forudsigelser for denne periode.
Husk at motivationen var det der fik dig i gang, og at vedholdenhed holder dampen oppe! Bliv ved med at være positiv og produktiv. Fokuser på det, du allerede har opnået, og tøv ikke med at lægge planer for fremtiden. Når du glæder dig til det der er i vente, hjælper det dig igennem stressende perioder.
- Hold styr på din pengestrøm
Hvis du forventer at blive ramt af en periode med stilstand, kan du forberede din pengestrøm til denne periode. Når du sørger for at lønninger, regninger, udgifter og ekstraudgifter bliver betalt til tiden, medvirker det til at sikre din virksomhed i disse stille perioder. Ekstra finansiering i form af et erhvervslån kan være en god løsning til at sikre, at du er forberedt på eventuel pengemangel.
CapitalBox er en god partner for dig i den sammenhæng, for vi hjælper virksomheder med at fortsætte deres vækst med vores erhvervslån.Ansøg om erhvervslån her.
- Vær ikke bange for at bede om hjælp
Uddelegering af opgaver er en færdighed alle virksomhedsejere bør lære. Det kan spare dig meget tid og penge.
Hvis din medarbejderstab er lille, og de alle har nok at se til, må du udvide din horisont. Supplerende tjenesteydelser kan være en god test for din virksomhed. Foretag en dybdegående undersøgelse, og se hvilke områder din virksomhed kan få hjælp inden for.
Dette er kun nogle få idéer til hvad du kan gå i gang med i det nye år. Prøv selv at afsætte lidt tid til at kigge både ind i virksomheden og på virksomhedens omverden. Hvad halter? Hvad skal virksomheden være bedre til? Hvad gør du allerede godt?
Har du brug for mere inspiration kan du lave en SWOT analyse af virksomheden. Læs hvordan du laver analysen her.