Oprettet den 8.1.2020
Opdateret den 6.5.2022

Sådan får du det SJOVT, mens du vækster din virksomhed.

Hvis du ønsker at vækste din virksomhed, må du have i mente, at du også selv skal vokse som person. Uanset om du vil det eller ej, vil du under din rejse som iværksætter blive udsat for situationer, du ikke føler dig godt tilpas ved.

Alle har mindst én gang hørt, at "det er ikke meningen, at arbejde skal være sjovt. Det er derfor, det hedder arbejde." Et af resultaterne af den indstilling er, at hvis man ser nogen der morer sig på arbejdet, så er man overbevist om, at de driver den af. Men undersøgelser har vist, at denne dystre holdning til arbejde er helt og aldeles fejlagtig.

Læs vores liste, og se om den kan hjælpe dig med at ændre holdning til sjov og arbejde:
 

1. Mindset

Dit mindset er i bund og grund din indstilling. Dit mindset har indflydelse på, hvordan du opfatter arbejdet og dig selv, hvordan du agerer, og hvilke vaner du har i kraft af dine samlede tanker og overbevisninger.


Forskere kategoriserer mindset i fast mindset og mindset, der vokser. Med et fast mindset (fixed mindset) løber du an på medfødte evner, og tror ikke, at disse kan ændres. Derimod er et mindset der vokser (growth mindset) en dynamisk indstilling til at lære.

Med et growth mindset tror du på, at du kan ændre din historie, at ting kan forandres. At udvikle og bibeholde et growth mindset er noget af det bedste, du kan gøre for din virksomhed. På din rejse som iværksætter vil et growth mindset hjælpe dig ved at påvirke din opførsel positivt.

Her får du nogle øvelser der kan hjælpe dig til at få et growth mindset:

  • Fokuser på at lære og forbedre dig fremfor at hænge dig i dine medfødte evner.
  • Begå fejl – hurtigt, tidligt og ofte. Bare sørg for ikke at gentage de samme fejl.
  • Prøv igen.
  • Fokuser på små forbedringer over tid.
  • Find en mentor eller en coach.
  • Prøv det – kald det et eksperiment og se om det virker for dig.

2. Kammeratskab

Det vil hjælpe dig til at overkomme mere, hvis du opbygger stærke arbejdsmæssige relationer. Og det kan hjælpe både dig og din virksomhed på den lange bane.

Desuden kan meningsfyldte relationer hjælpe dig med at nyde dit arbejde og have det sjovere. Dine kolleger forstår alle detaljer i dit daglige arbejde bedre end nogen andre. Når du skaber stærke bånd, bliver der mulighed for indforståede vittigheder og masser af kammeratskab i dit arbejdsliv. Det hjælper dig med at nyde dit arbejde i højere grad.

3. Oprethold en balance mellem arbejdsliv og fritid

Det er aldrig nemt at starte en virksomhed op og få den til at vækste. Din tid og opmærksomhed er blandt dine mest værdifulde aktiver. Alle ved at der altid er mere, man kan gøre, men at døgnet har et begrænset antal timer.

Når du prioriterer dine mål og sætter grænser, får du de bedste muligheder for at opnå og bibeholde en god balance mellem arbejde og fritid.

Verden bevæger sig med lynets hastighed omkring dig, men det er alligevel vigtigt at beskytte den tid, du har til rådighed til at slappe af og tænke. Nogle af de bedste idéer får man, når man dyrker motion eller slapper af på en ferie. Ved at have balance får du også nemmere ved at finde de rigtige svar på arbejdet.

4. Strategi

Dit næste skridt bør være at definere en vækststrategi for din virksomhed. Det er din plan for at nå virksomhedens visioner, målsætninger, prioriteringer af delmål, konkurrere succesfuldt og optimere de økonomiske resultater.

Dine primære mål i forbindelse med din forretningsstrategi er at opnå:

  • At dit produkt passer til markedet – sørg for at det du tilbyder, er noget folk gerne vil have.
  • Fortjeneste – find ud af hvordan du kan levere dit produkt i stor skala med fortjeneste.
  • Skalerbar markedsføring – nå ud til flere og flere mennesker og gør dem til kunder på en systematisk, pålidelig og profitabel facon.

5. Udførelse

Nu hvor du har det rette tankesæt, dine medarbejdere er fantastiske, du har fundet ud af hvordan du kan skabe dig et frirum uden for virksomheden, og du har en klar plan for hvordan du kan vækste din virksomhed, kan du gå i gang med eksekveringen.

Det kan være noget af en udfordring at få tingene til at ske i praksis. Men bare rolig. Vi har et par tip til hvordan du kan krydse flere opgaver af på din to-do-liste:

  • Lav kun det der skal til for at løse problemer.
  • Lav en daglig to-do-liste.
  • Lav de sværeste opgaver først.
  • Sæt tingene i system.
  • Fokuser på én ting ad gangen.
  • Tag beslutninger på 60 sekunder.